Hoger in Google

Waarschijnlijk ben je op deze pagina beland, omdat je een goed scorende website nodig hebt. Of je bent geïnteresseerd in het maken van een website welke hoog gaat scoren in Google (of andere zoekmachines. SEO oftewel Zoekmachine Optimalisatie gaat over het verbeteren van je website, zodat je een hogere plaats krijgt in Google.

Als je hoger in Google wilt komen, zal je website moeten voldoen aan een aantal eisen van Google. Hieronder staan een aantal belangrijke onderwerpen:

1. Relevante content

Een website moet niet alleen mooi en gebruiksvriendelijk zijn. Als het gaat om SEO, dan draait het met name om de tekst die er op de site staat. Dat moet overzichtelijk, relevant en waardevol zijn voor de lezer. Google houdt er niet van als een ‘Golden Retriever website’ vol staat met artikelen over ‘de beste Camping matrassen’.

Wel scoor je meer punten als je artikelen schrijft over waar de lezer naar op zoek is. Middels SEO kun je deze tactiek verbeteren en zodanig inrichten dat de geschreven artikelen automatisch méér lezers trekt, en dat de zoekmachine dit beloont met een hogere positie op de ranglijst.

2. Zoekwoorden

relevante content

Een waardevolle website biedt de informatie die de lezer zoekt. Artikelen moeten dus gevuld zijn belangrijke zoekwoorden waar de lezer baat bij heeft. Een goed geschreven artikel bevat altijd zoekwoorden, zinnen of antwoorden waar de lezer naar op zoek is.

Google sorteert de nuttige websites onder andere op basis van de aanwezige zoekwoorden. Wel is er een balans nodig qua hoeveelheid zoekwoorden per artikel. Teveel zoekwoorden in een artikel wordt weer herkend als zijnde spam. Dit wordt door de zoekmachine afgestraft met een penalty wat een veel lagere positie kan betekenen of zelfs verwijdering uit de zoekresultaten.

3. Backlinking

Backlinking is als andere websites naar jouw website linken. Hierdoor stijgt je waarde binnen Google. Backlinking vindt namelijk plaats als andere website jouw content aanbevelen en op prijs stellen. En dat is precies wat Google nastreeft: het draait om wat de bezoekers waarderen. Het hebben van relevante backlinks doet je ranking aanzienlijk stijgen binnen Google.

4. Doorklikratio

CTR of Click Through Rate is de doorklikratio. Hiermee wordt de verhouding aangegeven tussen het aantal vertoonde links, en het aantal kliks. Hoe vaker iemand klikt op een vertoonde link hoe beter natuurlijk. Een hoge doorklikratio geeft aan dat een website waardevolle informatie toont, en de lezer kan vinden wat hij zoekt. Dit kan een positief resultaat opleveren als het gaat om positionering van de website binnen Google.

De CTR kan gerelateerd zijn aan de inhoud, vormgeving of technische kant van de website. Als een bezoeker niet doorklikt binnen de website, dan betekent dit dat de bezoeker niet kan vinden wat hij zoekt, of dat hij de inhoud niet waardevol vindt.

5. Pagina snelheid

Een trage website is gewoon ‘not done’. Daardoor klikken mensen weg, en heb je ontevreden gebruikers. Het doorladen van pagina’s dient snel te zijn wat ten goede komt aan de gebruiksvriendelijkheid van de site. Zeker als mensen de website op mobiele apparaten gebruiken, is het hebben van een snelle website een must.

Google houdt van gebruiksvriendelijke websites die snel werken op een mobiel apparaat. Sowieso wordt meer dan 50% van alle zoekopdrachten via een mobiel apparaat (telefoon of tablet) gegeven.

6. Domein autoriteit

Google hecht waarde aan websites die al een paar jaar bestaan, regelmatige nieuwe blogposts schrijven en waardevolle content maken. Als de website al maandenlang geen nieuwe teksten schrijft, dan zakt de site automatisch op de zoekmachine ranglijst. Domein autoriteit is een breed onderwerp en gaat zowel over on-page SEO als off-page SEO.

marketing-opdracht

7. Kies een niche

Maak een website niet te algemeen, maar kies een deelonderwerp of specialisatie. Een niche is een klein gedeelte van de markt, waar producten en diensten zich op richten. Als je een website wilt maken over voeding’, versmal dan je focus door in te zoomen op een niche binnen dit onderwerp. In plaats van het algemene onderwerp ‘Voeding’, kies dan voor bijvoorbeeld ‘makkelijk koken voor kinderen’, of “Gezonde maaltijden binnen 15 minuten op tafel’.
Door te kiezen voor een kleinere markt, heb je ook minder last van concurrentie.

8. De klant centraal

Een ondernemer zou een gebruiksvriendelijke website moeten hebben, speciaal en optimaal ingericht voor zijn doelgroep.  Ook de grote zoekmachines zoals Google en Bing willen dat gebruikers snel en eenvoudig toegang moeten krijgen tot de informatie die ze zoeken. Websites die hierop zijn ingericht, scoren dus hoger in Google dan websites die langzaam, chaotisch en niet gebruiksvriendelijk zijn.

Het draait dus om de klant, niet om het product, de website zelf of een hippe marketingstrategie. Het gaat niet om allerlei technische hoogstandjes en digitale trucjes om websites hoger in Google te krijgen.

Bij Google draait het om relevante en waardevolle inhoud, en de SEO-specialist helpt om deze inhoud aantoonbaar en gebruiksvriendelijker te maken.

9. Meten is weten

Wij beginnen de SEO opdracht door de website grondig door te lichten en belangrijke SEO factoren te meten. De uitkomsten en analyse halen we uit online programma’s die we delen met de klant. Dit meten en delen doen we vooraf, tijdens en achteraf. Na een aantal maanden bespreken we uitgebreid de behaalde resultaten. Hierdoor is inzichtelijk welke verbeteringen hebben plaatsgevonden, op basis van aantoonbare gegevens.

Uiteindelijk leidt een toename van verkeer op de bedrijfswebsite tot meer opdrachten en groter klantenbestand. Hiermee is het doel van de klant bereikt: meer verkeer en meer klanten.

10. Toegankelijke inhoud

Om een (hoge) positie in Google te veroveren, is het een vereiste dat Google alle beschikbare pagina’s en URL’s eenvoudig kan doorzoeken en analyseren. Google moet kunnen herkennen om welke content en boodschap het gaat.

De website dient waardevolle en relevante inhoud te bevatten, en Google moet dit kunnen herkennen. En dan gaat het niet alleen om de aanwezige tekst, maar ook om geplaatste afbeeldingen en video’s.

Dat betekent dat elke link in uw website kan worden ontdekt en herkend door spiders van zoekmachines. Spiders of webcrawl-bots zijn digitale programma’s die websites doorzoeken en analyseren. Als een website eenvoudig te herkennen en te analyseren is, volgt een hogere plek in de zoekmachine.

Als een website vol zit met gebroken links en onduidelijke pagina-structuur, zal dit een lagere ranking tot gevolg hebben. Dit is een cruciaal beginsel van SEO, het toegankelijk en aantoonbaar maken van waardevolle inhoud.

Wilt u ook hoger in Google staan? Neem gerust contact met ons op.