Lokale SEO: 12 tips voor het beste lokale SEO resultaat

Lees hier 12 tips om succes te boeken met lokale SEO

Tegenwoordig gebruiken we onze smartphone vaak, en overal waar we zijn. Ook wel logisch, want je kan alles doen op je telefoon terwijl je onderweg bent. Niet alleen berichtjes sturen, maar ook de krant lezen, bankzaken doen of de dichtstbijzijnde pizzeria opzoeken.

Wist je dat 52% van alle zoekopdrachten in Google op een telefoon worden uitgevoerd?

‘Lokale SEO’ of ‘lokale zoekmachineoptimalisatie’ betekent dat de website in de zoekmachines snel en makkelijk vindbaar is gemaakt.

Websites met goed uitgevoerde ‘lokale SEO’ komen namelijk bovenaan in Google te staan. Google richt zich vooral op mobiel gebruiksgemak en inhoudelijke relevantie, als het gaat om lokale vindbaarheid. Je kan je bedrijfswebsite dus bovenaan in Google krijgen, speciaal voor de mobiele gebruikers die jouw diensten of producten ter plekke nodig hebben.

Een website zodanig inrichten en onderhouden dat een gebruiker op lokaal niveau jouw producten of diensten weet te vinden, dat is een uitdaging voor de SEO specialist. De vraag is dus: hoe pas ik ‘lokale zoekmachine optimalisatie’ toe?

Hieronder volgen twaalf tips voor succesvolle lokale SEO:

1. Bedrijfsgegevens toevoegen

De meest eenvoudige manier om bekendheid te vergroten in de zoekmachines, is om je bedrijfsgegevens toe te voegen binnen Google. Niet alleen via Google My Business (Google Mijn Bedrijf) maar ook onderaan je website, in je contactgegevens pagina, sidebar en je e-mail handtekening.

Hierdoor laat je zien (aan de zoekmachines) dat je een serieus en bestaand bedrijf bent. Zorg er wel voor dat je overal exact dezelfde bedrijfsgegevens achterlaat.

2. Mobielvriendelijk

Lokale vindbaarheid van de website wordt vergroot als de website mobielvriendelijk, snel en responsive is. Een website die responsive (responsief) is, kan zich aanpassen aan elke grootte van een beeldscherm, dus ook van tablets en telefoons.

Google houdt van websites die zich makkelijk aanpassen aan de verschillende mobiele apparaten, zoals een tablet en mobiele telefoon. Met de (gratis) Mobile-Friendly Test kun je uitproberen of een website mobielvriendelijk is.

mobiele telefoon zoekopdracht

3. Lokale zoekwoorden

Als je lokaal vindbaar wilt zijn, zul je lokale zoekwoorden moeten gebruiken in je content. Belangrijk dus om erachter te komen waar de gebruiker naar op zoek is. Hierbij is het cruciaal dat je niet te algemene zoekwoorden gebruikt, maar specifieke long tail keywords. Het is verstandig je te verplaatsen in het zoekgedrag van de klant.

Met welke zoekwoorden wordt er gezocht op Google? Als het gaat om lokale zoekresultaten, dan is er vaak een combinatie met lokale eigenschappen als plaatsnaam, buurt of lokale vestigingen.

4. Relevante tekst

Goede inhoudelijke teksten waar de gebruiker wat aan heeft. Als je pizzeria hebt, dan heb je geen teksten over hoe je kerriesoep moet koken. Je biedt de gebruiker precies wat hij zoekt en nodig heeft.

Geef hierbij dus een heldere beschrijving van je diensten of producten. Heldere taal, niet teveel tekst en een duidelijke boodschap. Als je net iets minder goed in de Nederlandse taal bent, laat dan aub je teksten nakijken op spelfouten en grammatica.

boeken zoeken

5. Social signals

Google heeft updates in het algoritme toegepast waardoor de nadruk op lokale vindbaarheid werd gelegd. Door het toevoegen van je bedrijf op Google krijgen de zoekmachines een signaal dat er lokale bedrijfsactiviteiten plaatsvinden. Dit wordt opgepikt door de zoekmachines, waardoor je bedrijfswebsite aanzienlijk kan stijgen in de ranking.

Waar de zoekmachines ook blij van worden, is als je website signalen krijgt van andere relevante en soortgelijke websites. Dit kunnen simpele links zijn naar je website. Maar het kunnen ook reacties (comments) zijn. Of reviews over bepaalde producten of diensten die je op je website omschrijft.

6. Lokale links

De zoekmachines geven websites een hogere score als ze externe links bevatten van andere gerenommeerde websites. Denk bijvoorbeeld aan vermeldingen in online bedrijvengidsen, en ook persoonlijke blogs, of krantenartikelen. Let wel, het gaat hier om betrouwbare en waardevolle gidsen en startpagina’s, waar de klant echt iets aan heeft. 

Vermeldingen in interviews (met linkje) en aankondigingen van evenementen kunnen de zichtbaarheid en autoriteit van je bedrijfswebsite aanzienlijk doen toenemen. Hoe meer websites naar jouw website verwijzen, hoe hoger je komt te staan in Google.

Dit geldt alleen voor links die op relevante websites staan! Geen spam of aangekochte links van louche advertentieverkopers.

lokale seo

7. Lokale content

Als je website gericht is op lokale vindbaarheid, dan is het voor de gebruiker dus eenvoudig te zien waar en wie je bent en wat je aanbiedt. Maak dus je op meerdere pagina’s duidelijk dat je een lokaal bedrijf bent, met alle gegevens die erbij horen. Een pagina bijvoorbeeld met veelgestelde vragen, en een aparte pagina met bedrijfsgegevens en portfolio.

8. Social Media

Om bekendheid te vergroten is het logisch om een Social Media account te onderhouden. Met name Facebook, Pinterest, Instagram en Twitter lenen zich uitermate goed het vergroten van bekendheid. Niet alleen kun je de bedrijfswebsite vaker onder de aandacht brengen, maar ook gaan andere mensen linken naar jouw website. En dat helpt een website weer om hoger in Google te komen.

social media

9. Snelle website

Mobiele zoekopdrachten worden vaak gegeven door mensen die onderweg zijn en actief op zoek zijn om een product of dienst te kopen. Niets is irritanter als een website traag en langzaam laadt.

Wil je controleren of je website voldoende snelheid heeft, kun je dit hier makkelijk testen.

10. Reviews en beoordelingen

Het geeft de gebruiker vertrouwen als er uitstekende reviews te lezen zijn op de bedrijfswebsite. Een prima beoordeling met vijf sterren door een tevreden klant is natuurlijk goede reclame. Maar vooral Google en Bing pikken dit op als bevestiging dat het om een betrouwbare en relevante bedrijfswebsite gaat.

Met reviews en beoordelingen op je site scoor je beter in de zoekmachines en krijg je dus een hogere positie.

11. Regelmatig nieuws plaatsen

Nog steeds kom ik op internet bedrijfswebsites tegen die jaren geleden zijn gemaakt, en waar verder niets aan is gedaan. Dit biedt de gebruiker natuurlijk weinig vertrouwen in een goede service en professionaliteit.

Waar je juist wel goed mee scoort in de zoekmachines, is als je regelmatig een nieuw blogartikel schrijft of een actueel nieuwsbericht plaatst op je site. Hiermee krijgt Google telkens een signaal dat de site wordt bijgehouden en up to date is.

Als de website relevant en actueel is, dan beloont Google dit met een stijging op de ranglijst.

nieuws

12. Structured data

Niet alleen tekst en afbeeldingen bepalen de ranking van een website. Ook techniek ‘achter de schermen’ is belangrijk voor zoekmachines om de website te kunnen beoordelen. Structured data zorgt ervoor dat de data in je website verrijkt wordt en waardoor je website nog beter wordt gevonden.

Met structured data vertel je de zoekmachines wat de onderlinge relaties zijn tussen verschillende teksten en  onderdelen in je website. De meest informatieve en bruikbare informatie waar de gebruiker naar op zoek is, kunnen worden gemarkeerd. Zoekmachines begrijpen dan nog beter waar de content over gaat en Google beloont dit met een hogere positie op de ranglijst.

Door ‘Schema Markup’ toe te voegen aan de HTML-codes, worden pagina’s nog beter weergegeven, wat ten goede komt aan gebruiksvriendelijkheid en populariteit.

Samenvattend: Lokale zoekmachineoptimalisatie (local SEO) richt zich op het verbeteren van de organische vindbaarheid van een website in de lokale omgeving.

Ondernemers willen graag hoger in Google komen. Want hoe hoe hoger in Google, hoe sneller mensen op hun website terechtkomen. En dat levert natuurlijk klanten op. Maar, om hoger in Google geplaatst te worden, zal de website geoptimaliseerd moeten zijn.

De website dient relevant, gebruiksvriendelijk en actueel te zijn. En dat allemaal gericht op de gebruiker (klant) die lokaal aan het zoeken is naar wat het bedrijf te bieden hebt. Lokale SEO draait om wat de klant op dat moment zoekt en nodig heeft.
Lokale SEO begint dus echt bij de klant.