Wat is het verschil tussen 'white hat' SEO en 'black hat' SEO ?

Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo hebben richtlijnen om een hogere positie te kunnen veroveren op hun ranglijst. Dit is een lange lijst met technische en tekstuele vereisten om uiteindelijk beter ‘vindbaar’ te zijn. Ook diverse marketingtechnieken spelen een rol, zoals het netwerken binnen de eigen niche en het linken van en naar relevante websites.

De grote zoekmachines hanteren een ingewikkeld algoritme om te bepalen welke websites op welke plek binnen de zoekresultaten komen. Het is een uitgekiende methode om informatie en inhoud van websites te wegen en te sorteren. Zoekmachines geven nooit helemaal de exacte inhoud van hun algoritme vrij, maar delen wel regelmatig updates en aanpassingen met webmasters.

Vroeger draaide het bijvoorbeeld om grote hoeveelheden steekwoorden in de tekst. Tegenwoordig is relevante content en een duidelijke website structuur belangrijk.

Om de website goed te kunnen laten scoren moet je dus zo goed mogelijk voldoen aan de richtlijnen die de zoekmachine stelt. Technieken hiervoor zijn dus het ontwikkelen van relevante en SEO–proof webteksten, optimaal inrichten van website structuur en bouwen van relevante links van en naar de website. Het toepassen van legale en aanbevolen middelen en technieken wordt ook wel “White Hat’ genoemd. 

‘Black Hat SEO’ is black hathet gebruiken van schimmige digitale tools en trucs, om je website hoger te kunnen laten ranken. Google en andere zoekmachines zijn tégen het gebruik van Black Hat SEO. Er wordt namelijk afgeweken van de geldende richtlijnen en je kunt zelfs gestraft worden door een lagere positionering op de ranglijst. 

In het ergste geval wordt de website helemaal uit de zoekresultaten gehaald. Het grootste verschil tussen White Hat en Black Hat SEO is dat bij White Hat SEO de gebruiker centraal staat, en bij Black Hat de zoekmachine resultaten.

Wat is White Hat SEO ?

De eigenschappen van White Hat SEO op een rij:

  1. White Hat SEO volgt de richtlijnen van de zoekmachines.
    De zoekmachines zoals Google en Yahoo hebben regels en richtlijnen vastgesteld. Een optimale en waardevolle website moet hieraan dus voldoen, zodat een hogere positie in de zoekresultaten wordt bereikt.

  2. Focus ligt op bezoekers van de website, die op zoek zijn naar waardevolle informatie.
    Google houdt niet van website met nutteloze informatie, slechte website structuur en trage paginasnelheid. Kortom, een website dient waardevolle informatie te bieden voor de bezoeker. En de website hoort ook snel en gebruiksvriendelijk te zijn.

  3. Lange termijn strategie.
    White Hat SEO vraagt om een lange termijn investering, vooral op het gebied van waardevolle content. ‘Witte hoed’ strategie is namelijk gericht op het maken van waardevolle content, wat best wat tijd en energie kost om te creëren.
    Het gaat niet om een tijdelijk effect te bewerkstelligen, maar om langdurig het positieve effect te kunnen terugzien in zowel bezoekersaantallen, als hogere positie op de ranglijst.
white hat
  1. Linkbuilding gericht op relevante websites
    White Hat SEO richt zich op alles wat op lange termijn waardevol en zinvol is. Linken naar andere website is dus alleen zinvol als het gaat om relevante en interessante websites. Het gaat er dus niet om, om zo snel mogelijk en zoveel mogelijk links te hebben. Maar wat wel telt, is relevante website met hoge autoriteit te linken naar je eigen website. Ook dit vraagt om tijd en energie om hierin te investeren.
  2. Regelmatig nieuwe content
    White Hat SEO is een strategie om hoger in Google te komen. Daarvoor is niet alleen waardevolle content nodig, maar ook de frequentie van nieuwe content plaatsen is belangrijk. Om bezoekers te blijven trekken én om de hoge positie in de zoekmachines te behouden, is het hebben van nieuwe content cruciaal. Investeren in actuele en nieuwe content is onderdeel van de White Hat strategie.
  3. Verhogen van Autoriteit
    White Hat SEO strategie is gericht op waardevolle content en optimale gebruikservaring. Het voordeel is dat bezoekers terugkeren en ook de inhoud delen op social media. Hierdoor wordt de content verspreid en het aantal links en backlinks neemt toe. Dit leidt tot een hogere autoriteit van de website, wat ten goede komt aan de positie in de zoekmachines.

White Hat SEO heeft dus duidelijk de voorkeur boven ‘Black Hat SEO’. Door te investeren in de technische kant van de website, maar ook de inhoud en content van de website, ontstaan positieve lange termijn effecten. Bezoekers zullen de website meer waarderen wat een positief effect heeft op de ranking.

Daarnaast zorgen White Hat technieken ervoor dat de juiste doelgroep naar de website worden geleid. Dit levert niet alleen meer online bezoekers op, maar ook meer leads, meer conversie en meer omzet.

black hat

Heeft u een mooi bedrijf, en wilt u hoger in Google staan? Om meer klanten en meer conversie te krijgen, kan Useo helpen door te investeren in de bedrijfswebsite. 

Met slimme Zoekmachine Optimalisatie en ‘White Hat’ SEO haalt u meer uit uw website. Neem vrijblijvend contact op!